60-talet

Den 1 september 1960 börjar Linjeflyg flyga linjen Ängelholm – Bromma. Klockan 19.55 landar LF 157 , en Convair Metropolitan Cv440 (SE-CRN).Flygstationen består av en f.d. AMS-barack som idag finns kvar som scoutstuga i Ängelholm.Under flygplatsens första fyra månaders drift flyger totalt 2 835 passagerare till och från Ängelholm.

Oktober 1961 startar Ringlinjen med flygningar Ängelholm – Göteborg – Karlstad – Bromma – Visby – Kalmar – Ronneby – Bromma – Ängelholm. Flyglinjen trafikeras av ett flygplan av typen DC-3.Första året reser totalt 14 138 passagerare till och från flygplatsen. 1964 står den nya stationsbyggnaden, ritad av den Ängelholmsfödde professorn Sten Samuelsson, klar. Samma år den 20 november havererar kvällsplanet under inflygningen till bana 14. Av de totalt 43 passagerarna överlever endast 12 personer.

1966: Flygplatsens första utrikeslinje, till Köpenhamn, startar. Linjen tvingas dock lägga ner efter 3 månader p.g.a. lågt passagerarunderlag.

1968: Nytt trafikledningstorn invigs till flottiljen. Tornet står senare modell för ett nytt flygledartorn på Kastrups flygplats.

70-talet

1973 introduceras jetflygplan på flygplatsen. Linjeflygs Fokker F28, med plats för 65 passagerare, sätts i trafik och man introducerar nonstopflygning från Ängelholm – Bromma. Tidigare har man mellanlandat i Halmstad, Jönköping eller Kristianstad.
1974 fördubblas passagerarantalet mot året innan till totalt 73 635 passagerare. Främsta anledningen är att jetflyget gjort sitt intåg, men också att Linjeflyg flyttat från Bulltofta till nybyggda Sturup och därför fått många fler resenärer att välja att flyga från Ängelholm istället.

 

1975 startar charterflyg från Ängelholm. Två inhyrda tält blir pass- och tullkontroll på Ängelholm International då terminalbyggnaden är alltför trångbodd. Flygningar inleds till London, Edinburgh, Rimini och Rönne. Sommaren 1979 upphör dock charterflyget då Sturup tagit över flygningarna. Totalt reser 9 600 charterresenärer från Ängelholm under perioden 1975-1979.
1977 installeras inflygningsledningssystem (ILS-system) för inflygning till bana 14.

 

1978 revolutionerar inrikesflyget med differentierade priser i avsikt att skapa ett ”folkflyg”. För ungdomar under 25 år introduceras 100-lappen, priset för en enkelbiljett Ängelholm – Bromma i mån av plats.

80-talet

Flygfrakten på flygplatsen ökar. Under årtiondets första år är Ängelholm landets största flygfraktstad utanför storstäderna.

90-talet

1990 Molekylen (SE-DNA), Linjeflygs första Boeing 737-500 med plats för 131 passagerare, levereras. Var tjugonde person i Sverige flyger via Ängelholm statistiskt sett.
Restaurang Take Off slår upp dörrarna i terminalen. Antal passagerare: 416 000 ett rekord som kom att hålla ända till år 2016.
1992 flyger North Cross Airways Ängelholm – Gdansk och Ängelholm – Oslo. Skyways trafikerar Ängelholm – Bromma. Alla tre linjerna upphör under 1993.

1993 går SAS och Linjeflyg samman och SAS tar över samtliga Linjeflygs stationer, däribland flygplatsen i Ängelholm.

1995 uppgår antal dagliga turer med SAS från Ängelholm till Arlanda till 10 stycken. 

00-talet

År 2000 sätter SAS in Boeing 737-800 på sträckan Ängelholm – Arlanda.

 

Terroristattacken den 11 september 2001 medför striktare säkerhetsregler. År 2002: står en ny ankomsthall i terminalbyggnaden färdig och Luftfartsverket tar över huvudmannaskapet och flygplatsen blir helt civil.

 

År 2003 får flygplatsen internationell status, d.v.s. flygplatsen är öppen för alla destinationer, nationella som internationella.

I april 2003 börjar Kullaflyg flyga Ängelholm – Bromma och 2006 börjar dem trafikera linjen Ängelholm – Visby på sommaren.

Ängelholm Helsingborg Flygplats byter namn till Ängelholm Helsingborg Airport.

År 2007 flyger Fritidsresor och Ving charter till Mallorca och Cypern i april och senare samma år även till Gran Canaria. Restaurangen Take Off öppnar även på airside, d.v.s i avgångshallen. Ombyggnation i terminalbyggnaden för att anpassas till chartertrafik. Kullaflyg börjar med vintersäsongsflyg till Mora.

 

År 2008 börjar SAS med säsongsflyg till Nice.

Kullaflyg trafikerar fr.o.m. augusti linjen Ängelholm – Visby året om.

Ängelholm Helsingborg Airport utses till vinnare av Best Airport Award 2008 – bästa flygplatsen i Europa under en miljon passagerare.

2010

Från den 1 april 2010 driver och utvecklar det nybildade bolaget Swedavia AB landets 14 statligt ägda flygplatser, däribland Ängelholm Helsingborg Airport, medan LFV ansvarar för flygtrafiktjänsten.

I mitten av april råder ett vulkanutbrott på Island som orsakar mer eller mindre totalstopp i den svenska flygtrafiken under en hel vecka. Flygplatsen tvingas för första gången ofrivilligt stänga för trafik, vilket slår hårt mot passagerarutvecklingen. Trafikminskningen under april månad är -35 % jämfört samma period året innan.

1 september firar flygplatsen sitt 50-årsjubileum och den 3 september står det klart att Peab köper flygplatsen. Drygt 10 miljoner passagerare har rest till och från flygplatsen under åren 1960-2010.

2011-2013

Den 25 mars 2011 hålls en överlämningsceremoni när flygplatsen lämnas över till nya ägarna. Från den 1 april drivs flygplatsen av Ängelholms Flygplats AB, ett helägt Peab bolag. Det blir även Sveriges enda privatägda flygplats.
Turkietresor börjar flyga chartertrafik till Turkiet under maj-augusti.
I april 2012 öppnar flygplatsen Taxfree butik och under juli-augusti sker ombyggnad av terminalen och en ny bagagehall.
Under september 2012 flyger Scandjet till Zadar i Kroatien. 12 dec 2012 hålls presskonferens med Ryanair, som börjar flyga till Alicante i april 2013.
21 dec samma år välkomnas den 400 000:de resenären. Passagerarrekordet för året blir 404767 vilket är det högsta antalet sedan 1990.
I mars 2013 avtackas Rose-Marie Östberg efter 12 år som VD på flygplatsen. I april börjar Christian Ziese som ny VD.
Under 2013 flyger Solresor till Madeira och Azorerna, Turkietresor till Antalya en gång i veckan under sommarsäsong och Ryanair till Alicante 2 gånger i veckan under April – nov. I oktober påbörjas ombyggnad av entré, säkerhetskontroll och avgångshall. Året bjuder även på 3 månadsrekord i maj, september och oktober. Passagerarsiffran slutar på 413 394 passagerare.

2014-2016

Under 2014 håller flygplatsen Öppet hus på sportlovet och får rekordmånga besökare, drygt 1000 st. I april invigs ombyggnation av entré, säkerhetskontoll och avgångshall. Från april – november kör både Detur och Turkietresor charterresor till Antalya med 2 avgångar i veckan. I november 2014 tar flygplatsen över incheckning/ Passenger Handling av SAS resenärer. 408 183 passagerare under året.

2015: Under året fortsätter Detur och Turkietresor att flyga charter till Antalya. Flygplatsen får besök av Centerpartiets ledare Annie Lööf. Flygplatsen installerar i juli Solceller på terminaltaket. Under första året blir flygplatsens terminalbyggnad självförsörjande på el tack vare solcellerna.
Den 22 augusti 2015 arrangeras Flygplatsdagen i strålande solsken med drygt 4000 besökare.
I september 2015 meddelar Solresor att de kommer tillbaka och flyger till Madeira, Azorerna och nytt för 2016 Costa de Almería. Detur meddelar att de kommer att börja flyga till Kreta under 2016 och fortsätta att flyga till Antalya, Turkiet. Turkietresor meddelar att de kommer att fortsätta att flyga till Antalya, Turkiet under 2016. Under året hade vi 411 637 passagerare.

2016: För första gången i flygplatsens historia erbjuds 10 olika destinationer däribland 5 charterresmål. Under året utökas antal laddplatser från 2 till 8. Resultatet av första året med solceller slutar på 47,6 MWh vilket motsvarar terminalbyggnadens elförsörjning. Kullaflyg blir en del av nya flygbolaget BRA den 29 februari. Under året visas fina passagerarsiffror med månadsrekord i september månad. Året avslutas med passagerarrekord med 418902 passagerare.

2017-2018

2017: Vi bygger under året andra etappen av laddstolpar till elbilar och utökar till 20 platser. I februari lanserar vi en ny hemsida. Vi blir medlemmar i Fly Green fund samt gör den första uppfyllningen av EcoPar, fossilfritt bränsle i våra tankbilar. Turkietresor flyger till Turkiet och Solresor till Azorerna. Antalet passagerare är 411 546.

2018: I april månad installeras speedgate både i säkerhetskontrollen och i gate. Under våren flyger Detur 6 avgångar till Kreta. Turkietresor flyger till Antalya under vår och höst. Nytt instrumentlandningssystem (ILS) installeras under sommaren. Under hösten påbörjas utbyggnaden av parkering 1 och 2, totalt blev det 100 fler platser. I oktober kommer de första eleverna som valt att gå inriktning flygplatstekniker på gymnasieskolan i Klippan. I december installeras bag drop i incheckningshallen. Totalt reser 403 486 passagerare till och från flygplatsen under året.