Gå till toppen

Vår historia

 

 

 


 

 

60-talet

Den 1 september 1960 börjar Linjeflyg flyga linjen Ängelholm – Bromma. Klockan 19.55 landar LF 157 , en Convair Metropolitan Cv440 (SE-CRN).Flygstationen består av en f.d. AMS-barack som idag finns kvar som scoutstuga i Ängelholm.Under flygplatsens första fyra månaders drift flyger totalt 2 835 passagerare till och från Ängelholm.

Oktober 1961 startar Ringlinjen med flygningar Ängelholm – Göteborg – Karlstad – Bromma – Visby – Kalmar – Ronneby – Bromma – Ängelholm. Flyglinjen trafikeras av ett flygplan av typen DC-3.Första året reser totalt 14 138 passagerare till och från flygplatsen. 1964 står den nya stationsbyggnaden, ritad av den Ängelholmsfödde professorn Sten Samuelsson, klar. Samma år den 20 november havererar kvällsplanet under inflygningen till bana 14. Av de totalt 43 passagerarna överlever endast 12 personer.

1966: Flygplatsens första utrikeslinje, till Köpenhamn, startar. Linjen tvingas dock lägga ner efter 3 månader p.g.a. lågt passagerarunderlag.

1968: Nytt trafikledningstorn invigs till flottiljen. Tornet står senare modell för ett nytt flygledartorn på Kastrups flygplats.

70-talet

1973 introduceras jetflygplan på flygplatsen. Linjeflygs Fokker F28, med plats för 65 passagerare, sätts i trafik och man introducerar nonstopflygning från Ängelholm – Bromma. Tidigare har man mellanlandat i Halmstad, Jönköping eller Kristianstad.
1974 fördubblas passagerarantalet mot året innan till totalt 73 635 passagerare. Främsta anledningen är att jetflyget gjort sitt intåg, men också att Linjeflyg flyttat från Bulltofta till nybyggda Sturup och därför fått många fler resenärer att välja att flyga från Ängelholm istället.

 

1975 startar charterflyg från Ängelholm. Två inhyrda tält blir pass- och tullkontroll på Ängelholm International då terminalbyggnaden är alltför trångbodd. Flygningar inleds till London, Edinburgh, Rimini och Rönne. Sommaren 1979 upphör dock charterflyget då Sturup tagit över flygningarna. Totalt reser 9 600 charterresenärer från Ängelholm under perioden 1975-1979.
1977 installeras inflygningsledningssystem (ILS-system) för inflygning till bana 14.

 

1978 revolutionerar inrikesflyget med differentierade priser i avsikt att skapa ett ”folkflyg”. För ungdomar under 25 år introduceras 100-lappen, priset för en enkelbiljett Ängelholm – Bromma i mån av plats.

80-talet

Flygfrakten på flygplatsen ökar. Under årtiondets första år är Ängelholm landets största flygfraktstad utanför storstäderna.

90-talet

1990 Molekylen (SE-DNA), Linjeflygs första Boeing 737-500 med plats för 131 passagerare, levereras. Var tjugonde person i Sverige flyger via Ängelholm statistiskt sett.
Restaurang Take Off slår upp dörrarna i terminalen. Antal passagerare: 416 000 ett rekord som kom att hålla ända till år 2016.
1992 flyger North Cross Airways Ängelholm – Gdansk och Ängelholm – Oslo. Skyways trafikerar Ängelholm – Bromma. Alla tre linjerna upphör under 1993.

1993 går SAS och Linjeflyg samman och SAS tar över samtliga Linjeflygs stationer, däribland flygplatsen i Ängelholm.

1995 uppgår antal dagliga turer med SAS från Ängelholm till Arlanda till 10 stycken. 

00-talet

År 2000 sätter SAS in Boeing 737-800 på sträckan Ängelholm – Arlanda.

 

Terroristattacken den 11 september 2001 medför striktare säkerhetsregler. År 2002: står en ny ankomsthall i terminalbyggnaden färdig och Luftfartsverket tar över huvudmannaskapet och flygplatsen blir helt civil.

 

År 2003 får flygplatsen internationell status, d.v.s. flygplatsen är öppen för alla destinationer, nationella som internationella.

I april 2003 börjar Kullaflyg flyga Ängelholm – Bromma och 2006 börjar dem trafikera linjen Ängelholm – Visby på sommaren.

Ängelholm Helsingborg Flygplats byter namn till Ängelholm Helsingborg Airport.

År 2007 flyger Fritidsresor och Ving charter till Mallorca och Cypern i april och senare samma år även till Gran Canaria. Restaurangen Take Off öppnar även på airside, d.v.s i avgångshallen. Ombyggnation i terminalbyggnaden för att anpassas till chartertrafik. Kullaflyg börjar med vintersäsongsflyg till Mora.

 

År 2008 börjar SAS med säsongsflyg till Nice.

Kullaflyg trafikerar fr.o.m. augusti linjen Ängelholm – Visby året om.

Ängelholm Helsingborg Airport utses till vinnare av Best Airport Award 2008 – bästa flygplatsen i Europa under en miljon passagerare.

2010

Från den 1 april 2010 driver och utvecklar det nybildade bolaget Swedavia AB landets 14 statligt ägda flygplatser, däribland Ängelholm Helsingborg Airport, medan LFV ansvarar för flygtrafiktjänsten.

I mitten av april råder ett vulkanutbrott på Island som orsakar mer eller mindre totalstopp i den svenska flygtrafiken under en hel vecka. Flygplatsen tvingas för första gången ofrivilligt stänga för trafik, vilket slår hårt mot passagerarutvecklingen. Trafikminskningen under april månad är -35 % jämfört samma period året innan.

1 september firar flygplatsen sitt 50-årsjubileum och den 3 september står det klart att Peab köper flygplatsen. Drygt 10 miljoner passagerare har rest till och från flygplatsen under åren 1960-2010.

2011-2013

Den 25 mars 2011 hålls en överlämningsceremoni när flygplatsen lämnas över till nya ägarna. Från den 1 april drivs flygplatsen av Ängelholms Flygplats AB, ett helägt Peab bolag. Det blir även Sveriges enda privatägda flygplats.
Turkietresor börjar flyga chartertrafik till Turkiet under maj-augusti.
I april 2012 öppnar flygplatsen Taxfree butik och under juli-augusti sker ombyggnad av terminalen och en ny bagagehall.
Under september 2012 flyger Scandjet till Zadar i Kroatien. 12 dec 2012 hålls presskonferens med Ryanair, som börjar flyga till Alicante i april 2013.
21 dec samma år välkomnas den 400 000:de resenären. Passagerarrekordet för året blir 404767 vilket är det högsta antalet sedan 1990.
I mars 2013 avtackas Rose-Marie Östberg efter 12 år som VD på flygplatsen. I april börjar Christian Ziese som ny VD.
Under 2013 flyger Solresor till Madeira och Azorerna, Turkietresor till Antalya en gång i veckan under sommarsäsong och Ryanair till Alicante 2 gånger i veckan under April – nov. I oktober påbörjas ombyggnad av entré, säkerhetskontroll och avgångshall. Året bjuder även på 3 månadsrekord i maj, september och oktober. Passagerarsiffran slutar på 413 394 passagerare.

2014-2016

Under 2014 håller flygplatsen Öppet hus på sportlovet och får rekordmånga besökare, drygt 1000 st. I april invigs ombyggnation av entré, säkerhetskontoll och avgångshall. Från april – november kör både Detur och Turkietresor charterresor till Antalya med 2 avgångar i veckan. I november 2014 tar flygplatsen över incheckning/ Passenger Handling av SAS resenärer. 408 183 passagerare under året.

2015: Under året fortsätter Detur och Turkietresor att flyga charter till Antalya. Flygplatsen får besök av Centerpartiets ledare Annie Lööf. Flygplatsen installerar i juli Solceller på terminaltaket. Under första året blir flygplatsens terminalbyggnad självförsörjande på el tack vare solcellerna.
Den 22 augusti 2015 arrangeras Flygplatsdagen i strålande solsken med drygt 4000 besökare.
I september 2015 meddelar Solresor att de kommer tillbaka och flyger till Madeira, Azorerna och nytt för 2016 Costa de Almería. Detur meddelar att de kommer att börja flyga till Kreta under 2016 och fortsätta att flyga till Antalya, Turkiet. Turkietresor meddelar att de kommer att fortsätta att flyga till Antalya, Turkiet under 2016. Under året hade vi 411 637 passagerare.

2016: För första gången i flygplatsens historia erbjuds 10 olika destinationer däribland 5 charterresmål. Under året utökas antal laddplatser från 2 till 8. Resultatet av första året med solceller slutar på 47,6 MWh vilket motsvarar terminalbyggnadens elförsörjning. Kullaflyg blir en del av nya flygbolaget BRA den 29 februari. Under året visas fina passagerarsiffror med månadsrekord i september månad. Året avslutas med passagerarrekord med 418902 passagerare.

2017-2019

2017: Vi bygger under året andra etappen av laddstolpar till elbilar och utökar till 20 platser. I februari lanserar vi en ny hemsida. Vi blir medlemmar i Fly Green fund samt gör den första uppfyllningen av EcoPar, fossilfritt bränsle i våra tankbilar. Turkietresor flyger till Turkiet och Solresor till Azorerna. Antalet passagerare är 411 546.

2018: I april månad installeras speedgate både i säkerhetskontrollen och i gate. Under våren flyger Detur 6 avgångar till Kreta. Turkietresor flyger till Antalya under vår och höst. Nytt instrumentlandningssystem (ILS) installeras under sommaren. Under hösten påbörjas utbyggnaden av parkering 1 och 2, totalt blev det 100 fler platser. I oktober kommer de första eleverna som valt att gå inriktning flygplatstekniker på gymnasieskolan i Klippan. I december installeras bag drop i incheckningshallen. Totalt reser 403 486 passagerare till och från flygplatsen under året.

2019: Den 23 mars tar flygplatsen över BRAs incheckning. Turkietresor genomför en hel säsong med charter till Antalya via Norrköping på hemresan. I juli levereras en ny flygplanstrappa som drivs av egna solceller. Den 31 juli installeras 3 nya incheckningsautomater som både SAS och BRA kan använda. Nu kan alla resenärer använda sig av automatcheckin. Flygplatsen påbörjar tillsammans med SRF projektet Grön Flygplats som under 3 år ska sänka CO2 utsläppen på SRF flygplatser och göra det möjligt att tanka fossilfritt biobränsle samt förberedda för laddning av elflygplan. I oktober levereras 2 bikupor och på flygplatsen bor nu drygt 100 000 bin. Den 22 december invigs BRAs nya linje till Scandinavian Mountains Airport - Sälen/Trysil. Den 30 december kör Bergkvarabuss den sista turen för flygbussen till följd av otillräckligt underlag av passagerare. Totalt reser 386 971 passagerare till och från flygplatsen under 2019.

2020

Året präglas av pandemin med normal trafik fram till mars. Från den 6 april blir det totalt flygstopp som leder till uppsägningar på grund av arbetsbrist. Den 15 juni får vi tillbaka trafik i begränsad omfattning då SAS trafikerar Arlanda och Amapola Bromma, från augusti flyger även Air Leap till Bromma. Ökning av trafiken fram till november då den minskar efter nya reserestriktioner med anledning av andra vågens smittspridning. PEAB aviserar under våren att man inte kan driva flygplatsen vidare med hänsyn till pandemins negativa ekonomiska påverkan. Dialog inleds med Familjen Helsingborg som övergår till förhandlingar i maj när PEAB meddelar sitt beslut att stänga flygplatsen. Resterande personal sägs upp. I juni aviserar sju kommuner(Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholm) att man ämnar ta över flygplatsdriften och efter beslut i respektive kommunfullmäktige sker övertagandet den 1/9, personalen återanställs. I oktober installeras Quicktagg. 10 december får vi första leveransen av biojetbränsle genom Fly Green Fund. Vi ingår ett ramavtal med AirBP som säkrar tillgången av lokalt tankat biojetbränsle framöver. Totalt reser 110 836 passagerare till och från flygplatsen under 2020

2021

Flygplatsen fortsatt drabbad av pandemin under hela året med ett lågt antal resenärer fram till maj då vi ser en ökning av främst privatresenärer. Affärsresandet ökar något under hösten efter lättade restriktioner men minskar igen vid årets slut. SAS trafikerar Arlanda och Air Leap, som under våren inleder ett samarbete med Air Skåne trafikerar Bromma och under sommaren även Visby. I maj startar BRA upp sin verksamhet igen efter rekonstruktion och vi får två bolag till Bromma. BRA startar även upp sommartrafik till Sälen. I oktober pausar Air Skåne sin verksamhet. Under året får vi ny leverans av biojetbränsle till flygplatsen och kan fortsatt erbjuda lokalt tankat biojetbränsle till våra resenärer och flygbolag. I september hade vi en historisk landning, av det första elflygplanet på Ängelholm Helsingborg Airport. I november börjar åtta elever sin utbildning till flygplatstekniker genom samarbetet med Tegelbruksskolan i Klippan. I december börjar BRA med vintertrafik till Sälen. Totalt reser 119 642 passagerare till och från flygplatsen under 2021.

 

 

2022

Fortsatt påverkan av pandemin i början av året med skärpta restriktioner och därmed fortsatt lågt resande. I januari installeras ett nytt betalningssystem för parkeringen. I februari upphör de flesta restriktionerna och resandet ökar till en tredjedel av ett normalt år (2019) under första kvartalet och till drygt 50% resande under våren och sommaren. Framåt hösten förbättras flygbolagens tidtabeller återigen och resandet tar ny fart. SAS flyger till Arlanda och BRA flyger till Bromma under hela året. Under sommarsäsongen flyger BRA även till Visby och till Sälen under sommar- och vintersäsongen. I maj deltar vi på H22 – City expo i Helsingborg och i samband med det går vi med i Helsingborgsdeklarationen. I oktober certifieras flygplatsen enligt Airport Carbon Accreditation med ackrediteringsnivå 3+ (Neutrality) för att med en mindre kompensation vara en fossilfri flygplats. Under året reste 192 485 passagerare till eller från flygplatsen.

2023

Första året helt utan restriktioner sedan utbrottet av pandemin. SAS återupptar sin jettrafik till Arlanda och BRA flyger till Bromma, Visby under sommaren och Sälen under vintern. I februari presenterar staten en flygplatsutredning där man bland annat föreslår att Ängelholm ska ingå i statliga Swedavia. Förslaget leder till möten och besök av riksdagspolitiker, ministrar, regionala och lokala politiker under året. I mars besöker infrastrukturministern Andreas Carlsson flygplatsen. I maj landar elflygplanet U15E Phoenix som första stopp på en elflygsturné tillsammans med Grön Flygplats. Under sommaren levereras en ny solcellsdriven passagerartrappa. I oktober förlängs vår certifiering med tre år enligt Airport Carbon Accreditation på ackrediteringsnivån 3+ (Neutrality) och efter en mindre kompensation fortsätter vi att vara en fossilfri flygplats. Samma månad börjar sista kullen med flygplatstekniker i samarbete med gymnasieskolan Tegelbruksskolan i Klippan. SAS förlängt chapter 11 och BRA går in i rekonstruktion. I slutet av året beviljas SRF projektet Grön Flygplats 2.0. Under året har vi har ungefär 60% av antalet resande jämfört med 2019 och totalt reser 224 412 passagerare till eller från flygplatsen.